Eczeem en stress

Eczeem en stress

De huidaandoening eczeem is te herkennen aan de droge, rode plekken op de huid die gepaard gaan met schilfers en intense jeuk.

Er zijn talloze factoren die een rol spelen bij eczeem. Eén van de bekendste redenen voor verergering van eczeem is fysieke en psychologische stress.

Eczeem en stress lijken een sterk verband te hebben bij zowel kinderen als volwassenen. Als we kijken naar de gevolgen van stress voor je lichaam zijn hier dan ook een aantal goede verklaringen voor te geven.

In dit artikel ga je alles te weten komen over de relatie tussen eczeem en stress. Je gaat dan ook ontdekken hoe eczeem kan ontstaan door stress en wat je er tegen kunt doen.

Waarom stress verlagen als je eczeem hebt?

Misschien herken je het wel: je hebt al tien middeltjes geprobeerd en toch lijkt er nooit een einde te komen aan je eczeem. Zelfs de beste eczeem crèmes werken niet, nauwelijks of slechts tijdelijk. Dit kan goed worden verklaard, omdat zalven, crèmes en medicijnen vrijwel altijd symptomatische behandelingen zijn.

De meeste eczeem behandelingen zijn dan ook enkel gericht op de symptomen, zoals jeuk, roodheid en een uitgedroogde huid. Echter, het kan veel effectiever zijn om te zoeken naar de echte problemen, zoals stress, spanning, angst en hormonale schommelingen in je lichaam.

Het verschilt per eczeem patiënt wat de trigger zijns. Een groot gedeelte van de patiënten geeft wel aan meer last te ervaren van eczeem na drukke periodes op het werk of andere stressvolle situaties. Dit is vooral het geval bij dyshidrotisch eczeem, waarbij kleine jeukende bulten verschijnen op de handen en voeten.

Aangezien jij op deze pagina terecht bent gekomen, is de kans groot dat jij ook last hebt van stress en emotionele spanningen. Je kunt daarom eens gaan bijhouden of je daadwerkelijk meer last krijgt van eczeem door stress.

Wat veel mensen niet weten is dat stress op meerdere manieren kan ontstaan. Er kan bijvoorbeeld stress ontstaan voor een toets of presentatie. Maar stress in je lichaam kan ook worden veroorzaakt wanneer jij teveel van je lichaam vraagt tijdens een work-out.

Stress en de invloed op eczeem

De meningen zijn verveeld omtrent het oplaaien en erger worden van eczeem door stress.
De bekendste reden waardoor stress en eczeem hand in hand lijken te gaan, is de hormonale disbalans in het lichaam.

Wanneer je stress ervaart, geeft je lichaam meer af van het zogenaamde ‘stresshormoon’ genaamd cortisol. Door een te grote hoeveelheid cortisol in je lichaam ontstaat een hormonale disbalans.

Daarnaast heeft cortisol invloed op je immuunsysteem. Deze kan dan ook ontregeld raken waardoor er makkelijker ontstekingsreacties kunnen ontstaan, met als gevolg eczeem.

Wat kun je doen tegen eczeem door stress?

Als je last hebt van eczeem en stress is dat natuurlijk erg vervelend. Immers, stress kan eczeem erger maken, maar door de eczeem kun je ook meer stress ervaren. Ook kun je meer gaan krabben aan de eczeem door stress.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen tegen stress. Hieronder krijg je een aantal tips tegen stress.

Het kan wel slim zijn om een arts of psycholoog te raadplegen als je moeite hebt met het beheersen van angst of stress.

Besef ook dat het hebben van goede vrienden en familieleden waarvan je emotionele steun krijgt ten goede kan komen aan je mentale welzijn, en dus huidklachten. Zorg daarom dat je goede mensen om je heen gaat krijgen als dit nog niet het geval is.

Tip 1: Ontspanningsoefeningen

Volgens onderzoek kunnen meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga en mindfulness helpen bij het verminderen van stress en het verbeteren van je emotionele welzijn. Tevens kunnen ontspanningsoefeningen helpen tegen klachten, zoals angst en depressie.

Een goede manier om stresseczeem tegen te gaan is meditatie. Meditatie houdt in dat je rustig gaat zitten en je focust op je ademhaling, je eigen gedachten en visualiseert. Je focust je dus volledig op het huidige moment in plaats van alle stressvolle gedachten.

Om te ontspannen en stress te verminderen kun je ook starten met een nieuwe hobby, zoals schrijven, schilderen, lezen, breien of tekenen. Rustgevende muziek kan ook een idee zijn.

Tip 2: Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging kan een goede stressverlager zijn, zolang het op de juiste manier wordt uitgevoerd. Ga bijvoorbeeld geen uur joggen of hardlopen op een loopband. Om evolutionaire redenen denkt je lichaam dan namelijk dat het moet wegrennen, wat lichamelijke stress veroorzaakt.

Wanneer je gaat sporten op de juiste manier kan dit erg gunstig zijn voor stress en eczeem. Ga bijvoorbeeld eens een paar keer per week zo’n 10 tot 20 minuten wandelen of joggen. Ook kun je eens rustig een stukje fietsen, dansen, tennissen of zwemmen.

Als je wilt sporten tegen eczeem en stress is het wel belangrijk dat je na het sporten gaat douchen en schone kleding aantrekt. Zorg ook dat de sportkleding van katoen is gemaakt, niet te strak zit en je huid kan blijven ademen. Zorg bovendien dat je voldoende water drinkt tijdens de training, zodat je gehydrateerd blijft.

Tip 3: Slapen

Een andere manier om minder last van stress te hoeven ervaren als je eczeem hebt, is voldoende slapen. Dit wordt wel als lastig ervaren door veel eczeem patiënten. De jeuk van eczeem kan je namelijk wakker houden.

Wanneer je een slaapgebrek hebt, ontstaat er meer stress waardoor de symptomen van eczeem zullen verergeren. Volgens een onderzoek kunnen de eczeem ontstekingen al verergeren door één slechte nachtrust.

Je kunt een aantal dingen doen om beter te slapen, namelijk:

  • Stap even onder de douche voordat je gaat slapen
  • Breng een hydraterende crème aan na het douchen om jeuk tegen te gaan
  • Vermijd elektronische apparaten voordat je gaat slapen
  • Vermijd cafeïne na 12:00 in de middag
  • Neem een jeukverzachtend middel in voordat je gaat slapen
  • Vermijd licht in je slaapkamer

Conclusie over stress & eczeem

Wegens meerdere factoren lijken eczeem en stress een verband te hebben. Denk bijvoorbeeld aan het vrijkomen van het hormoon cortisol in stressvolle periodes.

Er zijn een aantal dingen die je kunt veranderen aan je levensstijl om de hoeveelheid stress in je leven te verlagen. Het kan even duren voordat je weet wat voor jou het beste werkt om tot rust te komen.

Wanneer je weet wat de oorzaak is van jouw stress, dan kun je het gericht gaan aanpakken. Lukt dit je, dan zal de eczeem je dankbaar zijn.

Geraadpleegde bronnen:
huidtips.nl


Misschien ook interessant:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *